Shopboost Homepage Recensies Pakketten & Prijzen Weblog Dashboard Contact

Shopboost

10 tips om het aantal verlaten winkelwagentjes te verlagen

29 december, 2014 | Laatste posts

Volgens vergelijkingsonderzoek van Baymard Institute staat het percentage verlaten winkelwagentjes op 68% (december 2014, http://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate)

 

Waarom worden winkelwagentjes niet afgerekend?

Er zijn veel redenen waarom een bezoeker besluit niet te bestellen. Hij of zij is aan het vergelijken op verschillende sites en komt later terug, gaat naar de eventuele fysieke winkel of besluit bij een concurrent te bestellen. Bezoeker haakt af omdat er extra kosten zijn die hij/zij niet had verwacht (verzend-/administratiekosten). De consument vertrouwt de webshop (nog) niet, de bestelpagina is onduidelijk of onhandig, etc.

Hoe ongewenste verlaten winkelwagentjes voorkomen?

Niet elk verlaten winkelwagentje is een probleem, de ongewenste wil je natuurlijk wel voorkomen. Een paar tips, aanvullingen zijn welkom!

 

- Laat referenties zien: mooie ervaringen van tevreden klanten.

 

- Geef zoveel mogelijk contactgegevens van de webshop: naast een e-mailadres ook een telefoonnummer en postadres. Dit geeft meer vertrouwen.

 

- Maak een bezoeker voor hij of zij gaat bestellen duidelijk hoe je omgaat met retourneren.

 

- Laat de logo's van betaalmethoden en keurmerken zien en maak duidelijk dat bestellen veilig is.

 

- Besteed veel aandacht aan de productinformatie en laat ook in de winkelwagen een kleine afbeelding van het product zien, zodat de bezoeker zeker weet dat hij of zij het juiste product aan het bestellen is.

 

- Maak het eenvoudig om de winkelwagen aan te passen.

 

- Help bezoekers door middel van telefoon en chat. Op die manier krijg je ook sneller zinvolle informatie van bezoekers waardoor je het proces kunt verbeteren.

 

- Maak afrekenen eenvoudig en verplicht niet iedereen tot het maken van een account.

 

- Frustreer een bezoekers niet bij het afrekenen met extra kosten of langere wachttijden. Maak direct duidelijk wat de verzendkosten zijn en wanneer de klant het product in huis heeft.

 

- Vergeet de mobiele bezoeker niet. Wat is je percentage mobiele bezoekers? Hoeveel van de mobiele bezoekers haken ergens in het proces af? Als je actief bent op Facebook, krijg je ongetwijfeld mobiele bezoekers. Mensen bekijken Facebook vaak op de mobiele telefoon. Zorg op z'n minst dat deze mobiele bezoekers zonder moeite een herinnering krijgen of op een andere manier later terugkomen via laptop, desktop of tablet. Voor Shopboost hebben we een microconversie voor mobiel ontwikkeld: mobiele bezoekers kunnen eenvoudig een kortingscode in hun mailbox ontvangen. Zo kan een bezoeker op een later moment de kortingscode op een pc of tablet gebruiken en alsnog de bestelling doen.

Opmerkingen of aanvullingen? Ik zie ze graag in de reacties!

Reageer ook!

Delen? Heel graag!

Lees meer posts...

www.shopboost.nl