Shopboost Homepage Recensies Pakketten & Prijzen Weblog Dashboard Contact

Shopboost

Het geheim van de korting die wel werkt

20 december, 2014 | Laatste posts

undefinedKorting geven is gevaarlijk. Succesvol ondernemen in een markt waar alle spelers stunten met prijzen is op de lange termijn moeilijk. Als je fikse kortingen gaat geven moet je een lange adem hebben om op termijn voldoende marge te kunnen maken.


Tegenwoordig zie je online ook regelmatig kortingen in ruil voor een like op Facebook, het inschrijven voor de nieuwsbrief, het volgen op Twitter, etc. Je geeft dus geen korting, maar ruilt het voor iets anders. Een consument die dat doet gaat de relatie vaak alleen aan voor de korting; dit zijn dus niet de loyale klanten die je nodig hebt. Helaas.

Alle grote en succesvolle e-retailers geven kortingen, of ze brengen de verzendkosten zo nu en dan niet in rekening. Sommige doen dat om de markt te claimen, ze hebben immers een lange adem. Andere e-retailers weten wat de customer lifetime value is. Die partijen kunnen die korting geven, omdat ze weten dat een klant vaker zal gaan bestellen. De waarde van zo'n (nieuwe) klant is veel hoger dan die relatief kleine korting.

Je kunt een korting ook anders bekijken. Verwachtingen van klanten gaan verder dan alleen prijs. Vertrouwen, kwaliteit, levertijd, etc. zijn natuurlijk allemaal zaken die iemand mogelijk meeneemt in de afweging om te bestellen. Mogelijk, want zijn al je USP's (Unique Selling Points) ook wel de UBR's (Unique Buying Reasons)?
Wij geloven (en dankzij Shopboostweten inmiddels) dat als de webshop voor een groot deel aan de verschillende verwachtingen voldoet één aha-moment de conversie enorm kan laten stijgen. Zo'n aha-moment is het onverwachts overtreffen van de verwachting van de bezoeker. Dat kan van alles zijn, maar de kleine korting of bijdrage aan de verzendkosten is erg effectief.

Waarom?
- Een korting maakt direct duidelijk wat voor waarde je weggeeft.
- Iets zomaar weggeven speelt in op reciprociteit/wederkerigheid. Dit hoeft geen enorm bedrag te zijn. Later meer over dit onderwerp.
- Een korting kost pas daadwerkelijk wat als de klant de bestelling plaatst; de businesscase is dus eenvoudig te maken.

Zou jij willen proberen om een korting als cadeau en niet als ruilmiddel te geven? 

De kans is groot dat de bezoeker daarna de bestelling plaatst of een relatie met je aangaat (microconversie). Hij of zij vult na zo'n gebaar alleen al het e-mailadres in om de korting niet alleen van het scherm te lezen, maar ook in de mailbox te ontvangen, zodat hij/zij op een later moment de bestelling zal plaatsen. Een mooie kans?

Reageer ook!

Delen? Heel graag!

Lees meer posts...

www.shopboost.nl