Shopboost Homepage Recensies Pakketten & Prijzen Weblog Dashboard Contact

Shopboost

Verder dan de verlaten winkelwagen e-mail

03 januari, 2015 | Laatste posts

undefinedVerlaten winkelwagen e-mails, ook wel cart abandon-e-mails: het zijn die e-mails die je krijgt als je binnen een webshop producten in je winkelwagentje hebt gestopt en de bestelling toch niet afrond. Deze e-mails leveren, sowieso op korte termijn, meer bestellingen op.


Een gevaar van dit soort e-mails is dat sommige bezoekers het ook vervelende e-mails kunnen vinden (soms undefinedkrijg je ze ook nog meerdere malen). Hij of zij heeft immers niet expliciet gevraagd om een herinnering te ontvangen. Negatieve gevoelens kun je voorkomen door goede teksten/afbeeldingen in de e-mail. Als je kiest voor deze e-mails besteed dan aandacht aan de juiste behulpzame of wellicht grappige inhoud.

 

Een ander punt van cart abandon e-mails is dat je natuurlijk vooraf al het e-mailadres moet hebben gekregen om de prospect te kunnen mailen met zijn/haar verlaten winkelwagentje. Een bezoeker die voor het eerst je webshop bezoekt en die tijdens dat proces geen e-mailadres achterlaat kun je geen cart abandon mail sturen. Bij Shopboost doen we het anders.

 

Een andere insteek 

Bij Shopboost geloven we in de voordelen van cart abandon mails, maar hebben we het toch anders aangepakt. Het aantal bestellingen met behulp van dit soort e-mails zal weliswaar stijgen, echter zal een deel van de ontvangers het niet waarderen. Dat kan een nadeel zijn voor de langere termijn (interessant om eens te bedenken hoe dat meetbaar gemaakt kan worden).

We zetten een ander, positief middel in: reciprociteit ofwel wederkerigheid. Hierbij verras je de bezoeker op een positieve manier, waardoor hij/zij eerder geneigd is te bestellen of op een andere manier sneller zal converteren (door bijvoorbeeld het e-mailadres te geven, een like op Facebook, volger op Twitter te worden, etc).

We hebben het dus eigenlijk omgedraaid:

Je krijgt als bezoeker met gevulde winkelwagen een positieve verassing als je op het punt staat de shop te verlaten.

Zo'n verassing kan van alles zijn: kleine korting, geen verzendkosten, etc. Dit overtreft de verwachtingen van de bezoeker. Door geen voorwaarden te stellen en het uniek te maken (dit krijgt niet iedereen, maar jij wel) zal het brein dit als een cadeautje ervaren.

Het idee is dus een gebaar, niet een enorme korting die de businesscase onmogelijk maakt of een prijsvechter van je maakt. Onderzoek van onder andere Robert Cialdini wijst uit dat dit een sterk overtuigend effect heeft. Wij zien dat ook: veel mensen zijn daarna bereid om een e-mailadres in te vullen. De bezoeker krijgt het cadeautje (bijvoorbeeld een kortingscode) dan immers in z'n mailbox. Een e-mail naar dat mailadres als herinnering past bij de (nu nog positievere) verwachting van de bezoeker.

 

Zo heb je dus 1) het e-mailadres van een bezoeker, die 2) nooit een cart abandon mail had kunnen krijgen en is die bezoeker niet geïrriteerd of wantrouwend, maar 3) positief over de webshop en zal sneller een bestelling doen.

Reageer ook!

Delen? Heel graag!

Lees meer posts...

www.shopboost.nl