Shopboost Homepage Recensies Pakketten & Prijzen Weblog Dashboard Contact

Shopboost

Webshop conversie en het reservoir of goodwill

07 augustus, 2015 | Laatste posts

In het bekende usability-boek „Don’t make me Think” introduceert Steve Krug het concept „reservoir of goodwill”. Iedereen heeft tijdens een bezoek aan een website deze "voorraad welwillendheid". De een heeft er wat meer van dan de ander en de een is sneller door zijn voorraad heen dan de ander. Zie het als de hoeveelheid moeite die iemand bereid is te investeren om zijn of haar doel te bereiken.

 

Hoe kun je dit concept goed gebruiken voor de conversie van een webshop?

Laten we deze „voorraad welwillendheid” eens zien als een glas. Een glas kun je vullen en leegschenken. Tegenvallers schenken het glas leeg. Meevallers houden de hoeveelheid gelijk en een echt goede meevaller vult het glas.

 

Daarnaast zit een webshop bezoeker in grofweg één van de vier fasen: oriëntatie, vergelijking, aankoop en review. Een paar voorbeelden van leegschenkers en vullers bij deze fasen.

 

undefinedLeegschenkers
- Product is niet makkelijk te vinden (alle fasen)
- Onduidelijke productinformatie (vergelijk, aankoop)
- In de ogen van de bezoeker irrelevante velden in het aankoopformulier (aankoop)
- Onverwachte verzendkosten (vergelijk/aankoop)
- Favoriete betaalmethode ontbreekt (aankoop)
- Een trage webshop (alle fasen)

 

 

undefinedVullers
- Inspirerende product-informatie, foto’s en video’s (oriëntatie)
- Product is goedkoper dan verwacht (vergelijk)
- Bezoeker verwacht alle adresgegevens in te moeten vullen, maar na invoer van postcode vult het systeem de straatnaam en plaats alvast in (aankoop)
- Overtreffend goede klantenservice (alle fasen)

 

Als een bezoeker zonder te bestellen vertrekt dan zit diegene misschien nog niet in de aankoopfase. Zo'n situatie noemt men natural abandonment en is geen enkel probleem.
Als het glas echter leeg is, is er wel een probleem. Deze bezoeker is gefrustreerd (forced abandonment). 

Zou hij of zij nog terugkomen? Verspreidt diegene nu slecht nieuws over de webshop? Een leeg glas geeft dus enorme risico's.

 

undefinedHet concept „reservoir of goodwill” is een belangrijk uitgangspunt van Shopboost. Shopboost helpt met de conversie van twijfelende bezoekers. Het glas van deze twijfelende bezoekers is waarschijnlijk leeg aan het raken. Shopboost verrast deze twijfelaars. Denk aan een gratis product, een korting of het gratis verzenden van een bestelling. Dit is de kans om snel en gemakkelijk het glas te vullen. Als Shopboost actief is doet soms zelfs meer dan 60% van de twijfelende bezoekers die de webshop willen verlaten, alsnog een bestelling.

Reageer ook!

Delen? Heel graag!

Lees meer posts...

www.shopboost.nl